سایت خرید کنسول بازی و بازی های فکری | توتوتین
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

مقایسه ps5 با xbox series x

مقایسه ps5 با xbox series x

اگر شما از جمله افرادی هستید که به تازگی قصد خرید کنسول بازی دارید و یا گیمری هستید که اطلاعات کافی در مورد ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 ندارید، پیشنهاد می کنیم که این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مقاله سعی شده است که یک کارشناسی دقیق از مقایسه xbox series x و ps5 ارائه شود. در ادامه مهمترین آیتم ها برای مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس آورده شده است.

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر قیمت

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

قیمت جهانی این دو کنسول بازی یکسان است ولی در حال حاضر قیمت ps5 بالاتر است که علت بالا بودن قیمت آن عرضه کمتر و تقاضای زیاد است و در ضمن هیچکدام از این کمپانی ها در ایران نمایندگی ندارند و این باعث می شود که کنسول بازی با چند واسطه به دست خریدار برسد. ولی در نهایت قیمت هر دو کنسول بازی بعد از مدتی یکسان خواهد بود. البته شرکت amd که تأمین کننده بخشی از سخت افزار هر دو کنسول بازی است اعلام کرده است که تا نیمه دوم سال 2022 تولید قطعات به کندی پیش می رود.

مقایسه گرافیک ps5 با xbox series x

کنسول بازی ps5 دارای پردازنده AMD Zen 2 و یک پردازنده هشت هسته ای با فرکانس 3.5 گیگاهرتزی می باشد همچنین پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 با توان 10.2 ترافلاپسی دارد و 16 گیگابایت حافظه RAM را به خود اختصاص داده، در حالی که کنسول بازی Xbox series X دارای پردازنده AMD Zen 2 و با فرکانس 3.8 گیگاهرتزی می باشد همچنین پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 با توان 12 ترافلاپسی داشته و 16 گیگابایت حافظه RAM دارد. همانطور که مشاهده می کنید هر دو کنسول بازی دارای تکنولوژی AMD بوده و با کمی تفاوت دارای سخت افزارهای نسبتا مشابهی هستند و کنسول بازی Xbox series X در زمینه توان گرافیکی در حد 2 ترافلاپس از ps5 قوی تر است.

مقایسه سخت افزاری ps5 با xbox series x

در ارتباط با قدرت سخت افزاری این دو کنسول بازی باید گفت که قرار نیست شما کامپیوتر (pc) برای گیم خرید کنید که امکان آن وجود داشته باشد که سخت افزار آن را انتخاب کنید. در ضمن اختلاف سخت افزاری دو کنسول بازی اصلا توسط شما یا کاربر قابل محسوس نیست. پس پیشنهاد می کنیم که اگر قصد خرید یکی از کنسول های بازی بالا را دارید اختلاف سخت افزاری دو کنسول بازی ملاک برای خرید نباشد.

هر دو کنسول بازی کیفیت 4k با قدرت 120  فریم بر ثانیه دارند. هر دو دارای هارد ssd هستند. اگر قصد اضافه کردن فضا به کنسول بازی نسل نهمی خود هستید کنسول بازی xbox series x دارای هارد ssd اکسترنال است که قیمت آن 220 دلار است که معادل حدود یک سوم قیمت جهانی کنسول بازی است ولی در حال حاضر امکان اضافه کردن هارد ssd به ps5 وجود ندارد. در رابطه با کیفیت تصویر (resolution) و فریم ریت (frame rate) باید گفت که عملا چشم انسان فریم ریت بالای 30 عدد در ثانیه را تشخیص نمی دهد و شما تفاوت چندانی در فریم ریت های 45،50و 60 نمی بینید.

تفاوت ps5 با xbox series x

مقایسه ظاهری ps5 با xbox series x

از نظر زیبایی در طراحی هیچکدام از کنسول های بازی نسل نهمی موفق عمل نکردند. ظاهر کنسول بازی ps5 شاید مانند یک همبرگر ویژه با قارچ و پنیر است و ظاهر xbox series x شبیه یک یخچال فریزر است. کنسول بازی ps5 در بخش جلو و پشت آن دارای سطحی براق است که هر چقدر هم برای محافظت از آن دقت شود باز هم بعد از مدتی کنسول بازی دچار خط و خش می شود. از طرفی جنس بدنه xbox series x به گونه ای است که به محض تماس دست با آن اثر انگشت بر روی سطح کنسول بازی نمایان می شود. در کل اگر بخواهیم ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 را از نظر ظاهری باهم مقایسه کنیم و امتیاز بدهیم، باید گفت که ظاهر ایکس باکس سری ایکس زیباتر است و از نظر وزن هم xbox series x از ps5 سبک تر است و ایکس باکس موفق شده است که سخت افزاری مشابه پلی استیشن 5 را در فضایی کوچکتر قرار دهد.

مقایسه رابط کاربری ps5 با xbox series x

رابط کاربری (ui) مشخص کننده کاربر پسند بودن کنسول بازی از نظر نرم افزار و سخت افزار است. در مقایسه رابط کاربری نرم افزاری دو کنسول بازی باید گفت که کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس نرم افزار آن نسبت به کنسول بازی ایکس باکس وان تغییر زیادی نکرده است و شرکت ایکس باکس سعی کرده است تغییر کمی در نرم افزار دستگاه بدهد از طرفی نرم افزار ps5 نسبت به ps4 تغییرات زیادی داشته است مثلا منو اکتیویتی به دستگاه اضافه شده است که از طریق این منو به مراحل بازی دسترسی دارید و علاوه بر آن میزان زمانی که برای انجام بازی سپری شده است را نمایش می دهد.در نرم افزار ps5 اشتراک گذاری بازی و گرفتن ویدیو به راحتی امکان پذیر است. کنسول بازی ps5 از نظر نرم افزاری دارای باگ هایی هست که بعضی اوقات منجر به هنگ کردن کنسول بازی و یا خاموش شدن آن می شود که قطعا این ایرادات در به روزرسانی های بعدی نرم افزار ps5 برطرف خواهد شد.

رابط کاربری xbox series x تغییری نکرده است و شرکت ایکس باکس تلاش کرده است که مانند کنسول های بازی نسل قبلی عمل کند. تنها ویژگی نرم افزار ایکس باکس در این کنسول جدید وجود quick resume است که اگر شما هر بازی را تا هرجایی که رفته باشید بعد از دو ماه دیگر می توانید دنباله آن را از همانجا ادامه دهید و کنسول این بازی را در رم (ram) خود نگه می دارد.

در زمان خرید ps5 در شما حس خوبی ایجاد می شود زیرا تفاوت این کنسول بازی با ps4 کاملا در ظاهر و نرم افزار محسوس است ولی در مورد xbox series x به این صورت نیست.

مقایسه دسته بازی ps5 با xbox series x

مقایسه دسته بازی پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس شاید اولین فاکتور برای خرید هر یک از این کنسول های بازی است. اگر می خواهید واقعا تفاوت کنسول بازی نسل نهم را با نسل هشتم متوجه شوید پیشنهاد ما خرید کنسول بازی ps5 است چراکه کنترلر ps5 نسبت به ps4 تغییرات شگفت انگیزی داشته است و این در صورتی است که کنترلر xbox series x نسبت به xbox one تغییر زیادی نداشته است، البته که قطعا انتخاب نهایی با شماست.

مقایسه دسته بازی ps5 با xbox series x

مطلب مرتبط : خرید پی اس فایو

مطلب مرتبط : خرید پی اس فور

دسته بازی ps5

دسته بازی پلی استیشن  5 دوال سنس (dualsense) است. از مزایای دسته بازی ps5 این است که در این کنترلر از تکنولوژی haptic feedback و adaptive triggers استفاده شده است. اگر می خواهید این تکنولوژی را لمس کنید پیشنهاد می کنیم که بازی resident evil village برای ps5 و بازی astro playroom برای ps5 را بازی کنید. به عنوان مثال در بازی fifa21 برای ps5 در صورتیکه بازیکن خسته شود تریگرهای دسته بازی سفت می شود. مزیت دوم آن تاچ پد فوق العاده آن است که کارایی آن نسبت به تاچ پد دسته پلی استیشن 4   خیلی بیشتر است. مزیت سوم میکروفون تعبیه شده بر روی دسته است که این امکان را فراهم می کند که در حین بازی های آنلاین با هم گروهی های خود چت کنید.

از معایب دسته بازی پلی استیشن 5 این است که تکنولوژی های جدید کنترلر در بازی های آنلاین مانند فورت نایت که نیاز به عکس العمل سریع است عملا باعث کند شدن فعالیت شما می شود که اصلا جای نگرانی ندارد چراکه از طریق نرم افزار ps5 می توانید این قابلیت دسته بازی را قبل از ورود به بازی غیر فعال کنید.

عیب دوم دسته بازی ps5 این است که طبق آخرین گزارش اعلام شده از طرف شرکت پلی استیشن عمر شوک های دسته حدود 400 الی 430 ساعت اعلام شده است که اگر یک گیمر روزی 5 ساعت بازی کند شوک ها بعد از حدود 8 ماه معیوب می شود و نیاز به تعمیر دسته بازی است. که قطعا در سال های بعدی منتظر خبرهای خوبی از پلی استیشن در این زمینه هستیم.

دسته بازی xbox series x

دسته بازی ایکس باکس سری ایکس نسبت به ایکس باکس وان تغییر چشم گیری نداشته است از تغییرات آن اضافه شدن دکمه اشتراک گذاری (share) و جنس بدنه است که کمی زبر تر است و دکمه های تریگر دارای بافت (texture) هستند که در حین بازی به گیمر کمک می کند. ولی کنترلر xbox series x دارای چهار عیب اساسی است ایراد اول اینکه قطع شدن ارتباط دسته و کنسول در حین بازی است که باید دستگاه را خاموش کنید و کابل برق را از دستگاه قطع کنید و کنسول بازی را مجددا راه اندازی کنید. ایراد دوم از کار افتادن چهار دکمه اصلی است که این ایراد در بعضی از دسته ها مشاهده شده است و قابل برطرف کردن نیست. البته شرکت ایکس باکس قول داده است که به زودی این مشکلات را برطرف کند. ایراد سوم وجود باتری قلمی است که باز هم صدای طرفدارهای ایکس باکس را در آورده است و شما باز هم ناچارید بعد از مدتی باتری تهیه کنید و شاید در حساس ترین قسمت یک بازی، باتری دسته بازی ایکس باکس تمام شود. ایراد چهارم نداشتن تاچ پد(touchpad) است که در نرم افزار و بعضی از بازی ها واقعا وسیله ای کاربردی است و پلی استیشن با داشتن یک تاچ پد استثنایی همواره ایکس باکس را به تمسخر می گیرد.

در کل از نظر قیمت جهانی و قیمت داخل ایران کنترلرهای این دو کنسول بازی تفاوت زیادی ندارد و اگر کنترلر را ملاک خرید قرار دهیم پیشنهاد ما خرید کنسول بازی ps5 است.

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر بازی های انحصاری

به طور کلی ملاک اصلی در انتخاب بین این دو کنسول بازی بایستی بازی های انحصاری هر یک باشد. بیش از 90 درصد از بازی های ساخته شده برای هر دو دستگاه مشترک هستند. بعضی از این بازی های انحصاری برای کامپیوتر به بازار وارد می شوند ولی باز هم تأکید می شود که قرار است ما کنسول بازی بخریم پس اینکه این بازی های انحصاری برای کامپیوتر هم هست اصلا اهمیتی ندارد.

در زمان عرضه ps5 شرکت پلی استیشن از سه بازی اسپایدرمن مورالز و دمونس سولز و سکبوی برای ps5 رو نمایی کرد. البته این بازی ها برای ps4 هم به بازار آمد ولی شرکت ایکس باکس در معرفی بازی های انحصاری در زمان عرضه ایکس باکس سری ایکس اصلا خوب عمل نکرد.

ps5 بهتر است یا xbox series x

شاید به جرات می توان گفت تنها بازی انحصاری ایکس باکس که بعضی از گیمرها را وادار به خرید ایکس باکس جدید می کند بازی medium است. این بازی گرافیک بالایی دارد و برای اجرای آن نیاز به هارد ssd این کنسول دارد.

البته در کل بازی های انحصاری ایکس باکس تمایل زیادی در گیمرها ایجاد نمی کند که مجبور شوند کنسول بازی ایکس باکس جدید بخرند ولی بالعکس بازی های انحصاری پلی استیشن هر گیمری را برای خرید ps5 وسوسه می کند. یک نکته وجود دارد که شرکت ایکس باکس در سال جدید شرکت های تولید کننده بازی زیادی را خریداری کرده است که شاید در آینده همه چیز به نفع ایکس باکس تمام شود.

اگر شما از جمله کسانی هستید که تلویزیون 4k دارید و قصد خرید کنسول بازی دارید پیشنهاد می کنیم با خرید پی اس 5 لذت بازی های انحصاری پلی فایو را تجربه کنید.

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر سرویس ها

از نظر کارشناسی دومین ملاک برای انتخاب این دو کنسول بازی سرویس هایی است که هریک از این شرکت ها ارائه می دهند. شرکت پلی استیشن سرویس بی نظیر پلی استیشن پلاس کالکشن (playstation plus collection)را ارائه می دهد. شما با قیمت 60 تا 70 دلار پلاس یک ساله برای بازی آنلاین می خرید و در کنار این سرویس هر ماه حدود 3 تا 4 بازی رایگان عالی در اختیار شما قرار می دهد. بازی های رایگان این سرویس بازی های درجه یکی مانند god of war,daysgone,uncharted و … است.

شرکت ایکس باکس سرویس لایو گلد (xbox live gold) و گیم پس(xbox game pass) را در اختیار شما قرار می دهد. سرویس گلد لایو تنها برای بازی آنلاین است و از بازی های خوب بصورت رایگان مانند پلی استیشن خبری نیست. از طرفی سرویس گیم پس که شرکت ایکس باکس مانور زیادی بر روی آن می دهد واقعا یک خرید فوق العاده است و شما با خرید گیم پس برای مدت مشخص به حدود 200 بازی دسترسی دارید اما گیم پس چند ایراد در برای گیمرهای ایرانی دارد اول اینکه حجم بازی ها زیاد است و با سرعت اینترنت ایران برای دانلود هر بازی شاید 2 روز زمان نیاز باشد و از طرف دیگر برای اتصال کنسول بازی به گیم پس و دور زدن تحریم ها بایستی در زمان اتصال به اینترنت از dns استفاده شود که این امر منجر به کندی سرعت اینترنت و افزایش پینگ(ping) می شود که این دو ایراد واقعا برای گیمرهای ایکس باکس اذیت کننده است.

در ضمن استور کنسول بازی xbox  فقط جعبه نمایشی دارد و عملا شما برای خرید بازی و نصب آن نیاز به pc و یا لپ تاپ دارید و این در حالی است که استور ps5 همه امکانات لازم برای خرید و دانلود بازی را به راحتی در اختیار شما قرار می دهد.

پس اگر بین سرویس پلی استیشن و ایکس باکس قرار باشد یکی را انتخاب کرد به نظر سرویس پلی استیشن پلاس کالکشن (playstation plus collection) انگیزه بیشتری برای خرید پی استیشن 5 ایجاد می کند.

مطلب مرتبط : Xbox one S بهتر است یا PS4

ps5 بهتر است یا xbox series x

باتوجه به موارد فوق و مشخص شدن فرق ps5 با xbox series x پاسخ به سوال ps5 بهتر است یا xbox series x راحت تر است. در کل باتوجه به بازی های انحصاری این کنسول های بازی و سرویس های بازی آنلاین و مشخصات دسته بازی آنها، از دید کارشناسی ps5 بهتر از xbox series x است. البته امکان دارد با تغییرات و بروز رسانی های بعدی این انتخاب تغییر کند.

خواندن این مطلب را پیشنهاد می کنیم : مقایسه ps4 pro با ps4 slim

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*