سایت خرید کنسول بازی و بازی های فکری | توتوتین
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

مقایسه xbox series x و xbox series s

مقایسه xbox series x و xbox series s

اغلب برای افرادی که قصد خرید یکی از این کنسول های بازی ایکس باکس جدید را دارند سوالاتی بوجود می آید. مانند آیا xbox series x ارزش خرید دارد؟ ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا سری اس ؟ تفاوت ایکس باکس سری ایکس با اس چیست؟ و…

در این مقاله تلاش کرده ایم که به کلیه سوالات شما در این زمینه پاسخ داده شود و یک بررسی جامع و تخصصی در مورد مقایسه ایکس باکس سری ایکس و اس آورده شده است.

کنسول نسل نهم ایکس باکس

شرکت ایکس باکس با عرضه دو کنسول بازی نسل نهمی ایکس باکس سری اس و ایکس بصورت همزمان، تلاش کرد که بازار جهانی کنسول بازی را به نفع خود تغییر دهد. سیاست شرکت براین اساس بود که برای خریداران کنسول بازی نسل جدید دو قیمت وجود داشته باشد تا هر کسی بسته به بودجه ای خود نسبت به خرید اقدام کند.

هر دو این کنسول های بازی کتابخانه بازی یکسانی دارند ولی قدرت و توانایی هر کدام متفاوت است. پس قبل از خرید مهم است قابلیت های هر کنسول بازی را بدانید.

در کل برای انتخاب و خرید کنسول های بازی جدید ایکس باکس باید ابتدا به چند سوال اساسی پاسخ بدهید. بعد از پاسخ به این سوالات قطعا انتخاب یکی از این کنسول ها راحت تر است.
اول) برای خرید کنسول بازی حاضر هستید چقدر هزینه کنید؟ دوم) آیا کیفیت 4k بازی ها برای شما اهمیتی دارد یا نه ؟ سوم) برای ذخیره و نصب بازی ها روی کنسول بازی خود به چقدر فضا نیاز دارید؟

با بررسی دو کنسول بازی و اطلاع از نقاط قوت و ضعف هر یک، کمک می کنیم که با توجه به بودجه شما یک خرید منطقی و عالی داشته باشید. البته که از نظر شایستگی جای هیچ شکی نیست که xbox series x از xbox series s بهتر است. ولی باز هم باید این قیاس انجام شود تا از قابلیت های هریک مطلع شوید.

تفاوت ایکس باکس سری ایکس با اس

تفاوت xbox series x و xbox series s

Xbox Series X دارای یک GPU 12.1-teraflop و GB RAM  16است ، در حالی که Xbox Series S دارای GPU 4-teraflop و GB RAM  10است. … ذخیره سازی پایه: Xbox Series X شامل یک درایو ذخیره سازی 1 ترابایتی است که حدود 800 گیگابایت فضای قابل استفاده را ارائه می دهد. Xbox Series S دارای یک درایو 512 گیگابایتی با حدود 360 گیگابایت فضای قابل استفاده است. در جدول زیر بصورت جزئی به بررسی تفاوت ایکس باکس سری ایکس و اس پرداخته شده است.

مدل کنسولXbox Series XXbox Series S
پردازندۀ اصلی8 هسته‌ای 3.8 گیگاهرتزی Zen 28 هسته‌ای 3.6 گیگاهرتزی Zen 2
پردازشگر گرافیکیشخصی‌سازی‌شده RDNA 2 با قدرت ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 1.825 GHz شخصی‌سازی‌شده RDNA 2 با قدرت 4 ترافلاپس و 20 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 1.55 گیگاهرتز
خروجی تصویر4K-8KQHD – 1440p
نوع و حجم حافظه16 گیگابایت GDDR610 گیگابایت GDDR6
فضای ذخیره سازی داخلی1 ترابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی‌شده (802 گیگابایت در دسترس)500 گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی‌شده (364 گیگابایت در دسترس)
درگاه کارت حافظه1 درگاه حافظه برای اتصال SSD اختصاصی (Expansion Card)1 درگاه حافظه برای اتصال SSD اختصاصی (Expansion Card)
درایو نوری4K بلوریندارد
عملکرد هدف60 فریم بر ثانیه در رزولوشن 4K60 فریم بر ثانیه در رزولوشن 1440p
قیمت جهانی در زمان عرضه۴۹۹ دلار۲۹۹ دلار
تاریخ معرفی10 نوامبر 202010 نوامبر 2020
رنگمشکیسفید
وزن4.45 کیلوگرم1.93 کیلوگرم
ابعاد151 × 151 × 301 میلی‌متر65 × 151 × 275 میلی‌متر

مقایسه قیمت ایکس باکس سری ایکس با سری اس

با اینکه هر دوی این کنسول های بازی مربوط به نسل نهم ایکس باکس هستند ولی قیمت ایکس باکس سری ایکس تقریبا دو برابر ایکس باکس سری اس است. اگر بخواهیم علت این اختلاف قیمت را بررسی کنیم، می توان به اختلاف در Ram و Cpu و پردازنده گرافیکی اشاره کرد. هر دو این کنسول های بازی نسبت به نسل هشتم ایکس باکس جهش بزرگی داشته اند و برتری های زیادی از نظر گرافیک، پردازش داده ها، شکل ظاهری، تنظیمات صدا، کنترلر و … دارند ولی نکته قابل توجه اینجاست که این اختلاف برتری ها در ایکس باکس سری ایکس به اوج خود رسیده و این کنسول بازی در حال حاضر بیشترین و بهترین آپشن های ایکس باکس را داراست.

برای خرید XBOX Series S و اطلاع از قیمت ها کلیک کنید.

مقایسه xbox series x  و xbox series s از نظر بازی ها

اگر بخواهیم خیلی کوتاه در این مورد صحبت کنیم باید گفت بازی های ایکس باکس سری ایکس و سری اس هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها اگر تلویزیون با کیفیت 4K دارید و دنبال بازی با گرافیک بالاتر هستید خوب معطل نکنید و کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس را بخرید.

حالا اطلاعات جزئی تر در این مورد به این صورت است که در xbox s شاهد کاهش کیفیت تصویر از 4K به 1440P هستیم که شاید زیاد به چشم نیاید. از طرفی دیگر هر دو کنسول xbox x  و s دارای یک پردازنده (CPU) مدل AMD سفارشی هشت هسته ای 2.3 گیگاهرتزی هستند. پس خرید ایکس باکس سری اس کار اشتباهی نیست.

هر دو کنسول بازی جدید سری اس و ایکس قابلیت اجرای بازی های xbox one و xbox 360 دارند و این یک پشتیبانی عالی از طرف شرکت ایکس باکس به حساب می آید چرا که اگر شما از گیمرهای قدیمی باشید و کتابخانه بزرگی از بازی های ایکس باکس را داشته باشید به راحتی می توانید بازی های را روی کنسول بازی جدید خود بازی کنید. البته که اگر نیاز به فضای زیادی برای اجرا و نصب بازی ها دارید لازم است این نکته را بدانید که حجم هارد کنسول بازی xbox سری ایکس دو برابر سری اس است.

در اینجا لیستی از بازی های تایید شده برای Xbox Series X و به طور پیش فرض Xbox Series S وجود دارد.

شباهت های ایکس باکس سری ایکس و اس

در ادامه برخی از ویژگی های مشترک کنسول بازی xbox  سری ایکس و اس آورده شده است که باعث شده است ایکس باکس های جدید مانند یک کرم ابریشم از یک نسل به نسل جدید ارتقا پیدا کنند. البته متاسفانه در بعضی از وبسایت این خصوصیات را به عنوان وجه تمایز دو کنسول بازی معرفی می کنند.

فرق ایکس باکس سری ایکس با اس

معماری Velocity (Xbox Velocity Architecture)

معماری ولوسیتی سرعت فرآیند بارگذاری بازی ها در ایکس باکس سری ایکس و اس افزایش می دهد. در ذخیره سازی مرحله های بازی در حافظه دستگاه اصلاحی وجود دارد به نام Asset Streaming. ایکس باکس جدید به لطف زیرساخت های هیولای خود، توانسته سرعت ذخیره سازی و لود بازی را کاهش دهد.

قابلیت کویک رزیوم (Quick Resume)

قابلیت اجرای همزمان 6 بازی و جابه جا شدن سریع بین بازی ها که 5 تا 8 ثانیه طول خواهد کشید.

قابلیت رهگیری پرتو (DirectX Raytracing)

تکنولوژی رهگیری پرتو برای شبیه سازی حرکت نور در دنیای واقعی و شبیه سازی اتفاق هایی که برای نور بعد از برخورد با اجسام مختلف است. این قابلیت تا قبل از این برای ساخت فیلم های هالیوودی استفاده می شد ولی اکنون تکنولوژی در خدمت گیمرها آمده است تا کیفیت بازی های ویدیویی به طرز شگفت انگیزی افزایش یابد.

قابلیت نرخ شیدینگ (Variable Rate Shading)

این روش که در کارت گرافیک‌های شرکت انویدیا (سری RTX 20 و RTX 30 و GTX 16)، کارت گرافیک‌های شرکت AMD (سری  RX 6000) اضافه شده است در اصل به پردازنده گرافیکی اجازه می دهد که در یک فریم از بازی قدرت پردازش تصویر متغییر باشد یعنی در یک فریم بخشی با قدرت بیشتر و بخشی با قدرت کمتری پردازش شود که باعث می شود بازی با گرافیک و نرخ فریم بیشتر و سرعت بالاتر اجرا شود.

صدای سه بعدی موضعی (Spatial Sound)

فناوری Spatial Audio اولین بار در ایرپاد پرو و ایرپاد مکس به کار رفت این فناوری کمک می کند که صدا از جهات مختلف پخش شود و مثل آن است که از یک سینمای خانگی استفاده می کنید. در بازی های ویدیویی صدای سه بعدی موضعی باعث می شود که وقتی در یک بازی مثل کالاف دیوتی کولد وار دشمن از سمت چپ، راست ،دور یا نزدیک به شما شلیک می کند اگر چشمان خود را ببندید متوجه می شوید که این گلوله از کدام سمت به شما شلیک شده است.

ایکس باکس سری ایکس ارزش خرید دارد

قابلیت نرخ فریم  120FPS

در یک ثانیه 120 فریم نمایش داده می شود که باعث می شود تصویر واقعی تر نمایش داده شود البته چشم انسان نرخ فریم کمتر از 30FPS را تشخیص می دهد.

فناوری اسمارت دلیوری در ایکس باکس (Smart Delivery)

در صورت پشتیبانی بازی از این فناوری شما با خرید نسخه ایکس باکس وان یک بازی (نسخه سی دی و یا دیجیتالی بازی) به نسخه ایکس باکس سری ایکس آن بازی نیز دسترسی دارید.

تا امروز بازی‌های مختلفی برای پشتیبانی از این قابلیت اسمارت دلیوری اعلام آمادگی کرده‌اند عبارتند از:

  • Halo Infinite
  • Cyberpunk 2077
  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Destiny 2
  • Dirt 5
  • Scarlet Nexus
  • Chorus
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
  • Yakuza: Like a Dragon
  • The Ascent
  • Call of the Sea
  • Gears 5
  • Second Extinction
  • Metal: Hellsinger

قابلیت دسترسی و بازی کردن چهار نسل از بازی های ایکس باکس

امکان نصب بازی های ایکس باکس 360 ، ایکس باکس وان ، ایکس باکس وان اس بر روی ایکس باکس سری ایکس و اس وجود دارد.

قابلیت استفاده از لوازم جانبی xbox one در xbox  سری اس و ایکس

اگر شما از جمله افرادی هستید که دستگاه ایکس باکس وان دارید نگران نباشید می توانید از کنترلر کنسول قبلی و وسایل جانبی کنسول xbox one (بجز کینکت) در این کنسول بازی نسل نهمی استفاده کنید.

قابلیت دسترسی به حداقل 100 بازی از طریق سرویس GamePass

شما با خرید سرویس گیم پس بصورت 6 ماهه و یا یک ساله می توانید به یک کتابخانه ای از بازی ها بصورت رایگان دسترسی داشته باشید. شاید یکی از مهمترین ملاک برای انتخاب ایکس باکس نسبت به پلی استیشن است.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و اس از نظر طراحی

ایکس باکس سری ایکس یک کنسول زیبا است. اما بزرگ بودن آن را نمی توان انکار کرد (151 × 151 × 301 میلی‌متر) و اگر تصمیم دارید این کنسول را در دکور اتاق خود قرار بدید ممکن است اندازه بزرگ آن شما را دچار دردسر کند، خصوصا زمانی که بصورت افقی قرار میدهید.

اگر قصد خرید XBOX Series X را دارید یا میخواهید از قیمت های آن مطلع شوید کلیک کنید.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و اس از نظر طراحی

ابعاد کوچک ایک باکس سری اس (65 × 151 × 275 میلی‌متر) یک نقطه وقت این کنسول بازی نسبت به سری ایکس است. شما به راحتی این کنسول را در میز تلویزیون و یا دکور اتاق قرار می دهید. در واقع این کنسول بازی سبک ترین و کوچکترین کنسول بازی است که در سال های اخیر تولید شده است.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و اس از نظر وسایل جانبی

هر وسیله جانبی که در طول هفت سال اخیر برای کنسول ایکس باکس وان خود خریده اید (به استثنای Kinect) با xbox series x  و s نیز کار می کند. البته بعد از اتصال این لوازم به دستگاه نیاز به بروز رسانی نرم افزار می باشد.

مقایسه xbox series x و s از نظر زمان راه اندازی و بارگیری

یک از مشکلات گیمرها در کنسول بازی xbox one زمان راه اندازی و بارگذاری دستگاه بود. در این کنسول ها برای راه اندازی باید اطلاعات اکانت قبلی ابتدا وارد شود و اگر اکانتی ندارید باید برای خود اکانت درست کنید و بعد از آن تنظیمات اولیه دستگاه انجام می شود که این کارهای با کنترلر ایکس باکس کار دشواری است. ولی در کنسول بازی جدید سری اس و ایکس شما این فعالیت ها را می توانید از طریق موبایل با سیستم اندروید یا ایفون با جدیدترین نسخه برنامه xbox انجام دهید و به راحتی می توانید از طریق Wi-Fi Direct ارتباط تلفن با کنسول بازی جدید را بر قرار کنید. با این روش راه اندازی دستگاه به طور متوسط فقط چند دقیقه طول می کشد.

در مورد سرعت بارگذاری تفاوت این کنسول بازی نسبت به نسل قبلی خود کاملا مشهود است. هر دوی این کنسول های جدید فقط در مدت زمان بیش از 20 ثانیه از حالت خاموش به داشبورد کنسول و در عرض سه ثانیه از حالت آماده به کار به داشبورد کنسول راه اندازی می شوند. جابجایی به برنامه ها بسیار سریع است و تقریباً بلافاصله بارگیری می شوند (با وجود اتصال به اینترنت). با توجه به تجربه کاربری ، Xbox Series X و Series S یک بهبود عملکرد چشمگیر نسبت به آخرین نسل کنسول ها ارائه می دهند. اگر سالها از Xbox One استفاده کرده اید ، تفاوت ها واقعا شما را شکه می کند اگر بخواهیم مثالی بزنیم باید گفت انگار مقایسه تکنولوژی موبایل های هفت سال پیش را با موبایل های بروز فعلی انجام شود.

 فرق xbox series x با xbox series s

نکته جالب در مورد ایکس باکس سری ایکس و اس این است که شباهت های آنها بیشتر از تفاوت دو دستگاه است. کتابخانه بازی، رابط کاربری، کنترلر، سازگاری معکوس، انتخاب برنامه و حتی CPU آنها یکسان است. در زمان راه اندازی کنسول می توانید به 30 بازی بهینه شده برای Xbox S X / S دستیابی داشته باشید( البته رایگان نیست) از جمله این بازیها Gears 5 ، Yakuza: Like a Dragon و Forza Horizon 4 با گرافیک نرم تر و بارگذاری سریعتر در هر دو سیستم.

Xbox Series X و Series S همچنین از قابلیت Quick Resume پشتیبانی می کنند ، که به شما امکان می دهد چندین بازی را به حالت تعلیق درآورید و در عرض چند ثانیه دوباره به آنها بازگردید.

در اصل این دو کنسول بازی نسل نهمی شرکت ایکس باکس مثل یک پدر و پسر هستند کنسول ایکس باکس سری ایکس پدر که قوی تر است و کنسول سری اس پسر که چیزهای زیادی از پدر به ارث برده است.

ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا سری اس

ایکس سری ایکس قطعا از سری اس بهتر است ولی اگر قصد خرید ارزان ترین کنسول بازی نسل نهم را دارید پیشنهاد ما خرید ایکس باکس سری اس است. پس به جای خرید xbox one  به خرید xbox series s فکر کنید و به جای خرید xbox one x باید xbox series x بخرید. این پیشنهاد کارشناسی ما از نظر برآورد هزینه و ارزش خرید هریک از این کنسول های بازی است.

ایکس باکس سری ایکس بهتر است یا سری اس

آیا ایکس باکس سری اس ضعیف تر از سری ایکس است

در پاسخ باید گفت بله سری اس ضعیف تر است ولی خیلی خصوصیات مشترک این دو کنسول بازی شما را در هنگام خرید با شک و تردید مواجه می کند. پس پیشنهاد می کنیم زمانی برای خواندن این مقاله صرف کنید تا به نتیجه گیری درستی در این زمینه برسید.

پردازنده این دو کنسول بازی تقریبا یکسان هستند ، اما GPU سری اس از قدرت کمتری برخوردار است و به جای 16 گیگابایت ، 10 گیگابایت RAM GDDR6 دارد. اما به یاد داشته باشید Xbox Series S به جای4K / 60fps گرافیک 1440p / 60fps را هدف قرار داده است.

آیا ایکس باکس سری اس کیفیت 4k دارد

تفاوت گرافیک ایکس باکس سری ایکس با اس

 Series S قادر است بازی‌های نسل نهم را با رزولوشن 1440 پیکسل و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. ضمن اینکه امکان آپ اسکیل کردن بازی‌ها به4k و نرخ 120 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. اما به‌دلیل ضعف پردازنده گرافیکی ، امکان ارائه رزولوشن  4kواقعی در ایکس‌باکس سری اس وجود ندارد. ولی این در صورتی است که در ایکس باکس وان ایکس که آخرین کنسول نسل هشتمی شرکت ایکس باکس بود امکان بهره‌مندی از ارتقاء برخی از بازی‌های Backwards Compatible به کیفیت 4K  وجود داشت.

اگر شما از جمله افرادی هستید که به کنسول های بازی پلی استیشن هم علاقه دارید و کنسول هدف شما صرفا ایکس باکس نیست پی پیشنهاد می کنم از صفحات فروش ps4 و ps5 ما هم دیدن کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*