سایت خرید کنسول بازی و بازی های فکری | توتوتین
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

مقایسه گرافیک ps4 با ps5

مقایسه گرافیک ps4 با ps5

مقایسه گرافیک پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5 شاید اصلی ترین دلیل یک گیمر حرفه ای برای خداحافظی با پلی استیشن 4 است. قطعا اگر شما نیز مقایسه گرافیک ps4 با ps5 برایتان اهمیت دارد پس از دسته گیمرهای حرفه ای هستید. در این مقاله بصورت تخصصی به این موضوع پرداخته شده است.

تفاوت گرافیک ps4 با ps5

PS5 نسبت به  PS4 مجهز به مشخصات سخت افزاری بسیار تاثیرگذاری شده است. از جمله این مشخصات می توان به پردازنده AMD Zen 2 و پردازنده گرافیکی 2 RDNA با قدرت محاسباتی TFLOPS 10.28 اشاره کرد در حالی که پردازنده گرافیکی ps4 با سرعت TFLOPS 1.8 عمل می کند، همچنین ps4 pro از ps4 قوی تر بوده و TFLOPS 4.2 است. در ادامه به تک تک این موارد به طور مفصل می پردازیم.

گرافیک بازی در مانیتور بهتر است یا تلوزیون

اگر امکان تهیه مانیتور گیمینگ را دارید قطعا پیشنهاد ما انجام بازی با استفاده از این مانیتورهاست، به دلیل اینکه این مانیتورها تخصصی برای گیم طراحی شده و کیفیت تصاویر در آن ها بی نظیر است اما با توجه به قیمت بالای مانیتورهای مخصوص گیم، اگر قرار است بین یک مانیتور معمولی و تلوزیون یکی را انتخاب کنید چند نکته را در نظر بگیرید، اگر شما یک تلوزیون و یک مانیتور با مشخصات فنی کاملا یکسان داشته باشید در این صورت می توانید آن ها را باهم مقایسه کنید. هر چه سایز صفحه نمایشگر بزرگتر باشد کیفیت تصویر تا حدی پایین تر می آید (تعداد پیکسل ها کمتر می شود) البته این اختلاف در کیفیت تصویر آنقدر زیاد نیست که آزار دهنده باشد ولی به هر حال نمایان است. حال اگر شما تمایل دارید لذت بازی در یک مانیتور بزرگ را تجربه کنید قطعا تلوزیون انتخاب بهتری است چون مانیتور ها اغلب بین 24 تا 27 اینچ و تلوزیون ها اغلب بین 32 تا 65 اینچ هستند ولی اگر تجربه لذت بازی با رزولوشن خیلی بالا در ابعاد کوچک برای شما اهمیت دارد پس می توانید مانیتور را انتخاب کنید. فقط فراموش نکنید که این قیاس بین یک مانیتور و تلوزیون با مشخصات فنی یکسان ولی اینچ انجام شد.

گرافیک ps5 چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال برای مقایسه گرافیک ps4 با ps5 باید برای شما یک مثال ملموس زد. به جرات می توان گفت GPU موجود در Playstation 5 تقریباً به اندازه RX 5700 XT یا RTX 2070 Super کامپیوتر قدرتمند است. GPU Playstation 5 یک GPU RDNA 2 است که از ردیابی اشعه پشتیبانی می کند و تا 10.28 TFLOP عملکرد گرافیکی دارد.

برتری های تکنولوژیک ps5 نسبت به ps4

چندین سال کنسول بازی ps4 pro اجرای بازی ها را با بیشترین کیفیت پوشش داده است ولی بعد از 5 سال، دیگر زمان آن رسیده بود که شرکت سونی از اعجوبه ای دیگر با امکانات و آپشن های بیشتر رو نمایی کند پس ps5 وارد بازار شد. هر چند که اغلب بازی هایی را که ps5 پوشش می دهد توسط  ps4 پوشش داده می شود ولی اختلاف در گرافیک بازی هاست. سونی با ارائه کنسول بازی ps5 راهی را به سوی پشتیبانی بازی های کنسول از Ray Tracing و بسیاری از قابلیت های جدید که تازگی در موتورهای بازی سازی شاهد آن هستیم را باز کرد. بازی Spider man یکی از بازی هایی است به وضوح اختلاف گرافیکی را بین دو کنسول بازی ps4 pro و ps5 نشان می دهد.

مطلب مرتبط : 10 نکته کاربردی در خرید پلی استیشن 5

تفاوت گرافیک ps4 با ps5

تکنولوژی ray tracing چیست ؟

قبل از پشتیبانی کنسول های پلی استیشن از ویژگی Ray Tracing، شیشه ها و تصاویر منعکس شده در آن ها کاملا مصنوعی بودند اما شرکت پلی استیشن بر روی جدید ترین کنسول بازی خود یعنی ps5 این تکنولوژی را پیاده کرد و نتیجه این شد که در بازی های ps5، شیشه ها به جای انعکاس یک سایه مصنوعی کاملا محتوای جلوی خود را منعکس می کنند بعلاوه اینکه تنظیمات نور در بازی ها بسیار بسیار بهتر شده و گرافیک بازی ها رشد چشم گیری داشته است، همچنین به لطف حضور این ویژگی عملکرد سایه ها در بازی بسیار بهتر شده است مثلا در بازی ای مانند اسپایدرمن دیگر شاهد حضور سایه های تاریک و تیز ساختمان ها نیستیم.

کیفیت بازی های ps4 روی ps5 چگونه است ؟

این سوالی است که تقریبا همه افرادی که ps4 داشته اند و الان قصد خرید ps5 را دارند از ما می پرسند. درست است که حدودا 90 درصد بازی های ps4 روی ps5 قابل استفاده هستند و این مساله به آن معناست که شما می توانید از کتابخانه بازی های ps4 خود در ps5 هم استفاده کنید ولی اگر بخواهید در طول بازی از کیفیت بالای تصاویر که مختص به کنسول بازی ps5 است بهره مند شوید باید نسخه ps5 هر بازی را داشته باشد، به عبارت ساده تر مثلا اگر شما GTA ps4 را داشته باشید و بخواهید همان cd را در ps5 بازی کنید کیفیت تصویری مشابه ps4 خواهید داشت. این قاعده در مورد فایل نسخه های دیجیتال بازی ها نیز صادق است.

مطلب مرتبط : 10 نکته کاربردی در خرید پلی استیشن 4

فرق کیفیت ویدیو در ps4 با ps5 چیست ؟

قدرت گرافیکی که ps5 دارد برای خروجی رزولوشن آن ضروری است چرا که کنسول ps5 پشتیبانی از رزولوشن 4k را دارد البته می تواند از رزولوشن 8k نیز پشتیبانی کند و تایید این مدعا خروجی 2.1 HDMI است، ولی این تکنولوژی در مرحله مقدماتی است و تا زمانی که به عرصه ظهور و بهره برداری برسد شما می توانید همچنان از 2.0 HDMI و کیفیت تصویر 4k  بهره مند باشید، این در حالی است که تصویر ps4 در 1080p نمایش داده می شود و ps4 pro از رزولوشن 4k پشتیبانی می کند.

مقایسه گرافیک ps4 pro  با ps5

فریم ریت ps5 بیشتر است یا ps4 ؟

کنسول های بازی نسل هشتم توانایی اجرای اغلب بازی ها به صورت 30 فریم در ثانیه را داشتند البته تعداد محدودی از بازی ها را نیز می توانند به صورت 60 فریم در ثانیه اجرا کنند اما در کنسول های بازی نسل نهم (ps5) اغلب بازی ها به صورت 60 فریم در ثانیه قابل اجرا هستند و تعداد محدودی از بازی ها به صورت 30 فریم در ثانیه باقی مانده اند همچنین لازم به ذکر است که کنسول بازی ps5 قابلیت اجرای بازی به صورت 120 فریم در ثانیه را نیز دارد ولی به طور کلی این که داده ها چطور ارائه شوند کاملا وابسته به برنامه نویسی هر بازی است و مورد دیگر آن است که در صورتی که امکان ارتقاء تعداد فریم ها در برنامه نویسی یک بازی وجود داشته باشد پس می توان تعداد فریم ها را بالا برد.

سرعت کلاک ps5 بیشتر است یا ps4 ؟

سرعت کلاک در یک جمله عبارت است از اینکه یک سیستم عملیات های اصلی را با چه سرعتی انجام می دهد. همانطور که در بالا اشاره کردیم ps4 و ps5 هر دو بر مبنای تراشه های AMD Radeon ساخته شده اند ولی تفاوت آن ها در این است که شرکت سونی با دو برابر کردن تعداد CU در کنسول بازی ps5، سرعت کلاک را به طرز قابل توجهی افزایش داده است. پس سرعت خیلی بیشتر کلاک در ps5 یکی دیگر از برتری های بزرگ این نسل از کنسول های بازی پلی استیشن است.

گرافیک ps5 چقدر است

ترافلاپس ps5 بیشتر است یا ps4 ؟

ترافلاپس به تنهایی نمی تواند معیار عملکرد یک کنسول بازی باشد ولی در مقایسه ها باید عدد مطلوبی داشته باشد. Ps4 می تواند 1.84 ترافلاپس را تحویل دهد و این یعنی کنترل کردن 1.84 ترلیون عملیات در ثانیه، در حالی که کنسول بازی ps5 عدد 10.3 ترافلاپس را به خود اختصاص داده که معادل 10.3 ترلیون عملیات در ثانیه است. حال با مقایسه این اعداد می توانید متوجه اختلاف چشمگیر این دو کنسول بازی با یکدیگر شوید.

قدرت گرافیکی ps4 بیشتر است یا ps5 ؟

در نهایت با همه آنچه در مقایسه گرافیک ps4 با ps5 درمورد حافظه، تکنولوژی های پیشرفته ای چون ray tracing، فریم ریت، سرعت کلاک، رزولوشن، ترافلاپس و … گفته شد اگر دنبال انجام یک بازی با کیفیت گرافیکی بالا هستید قطعا پیشنهاد ما تهیه کنسول ps5 است.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*